ASO’s worden aangespoord levenslang kritisch te staan tegenover hun eigen handelen maar ook tegenover de in de literatuur aangeboden evidentie.
Tools en technieken aanreiken om gepubliceerde studies en richtlijnen te analyseren.
ASO’s stimuleren om de “beste” behandeling te kaderen in een maatschappelijke, culturele en economische context en aldus te komen tot een meer globale en duurzame visie op de toepassing van de vakspecifieke kennis.
EBM Deel 1
Meer info is te vinden op de Ufora-site “MSG Evidence Based Medicine deel 1”
Inschrijven op cursus?
Let op: De lessen staan niet op de afstudeerrichtingsspecifieke Ufora-site maar op de overkoepelende Ufora-site “MSG Evidence Based Medicine deel 1 – DX00005”.
Werkwijze bij de eerste keer inlog op de site:
1) Ga naar ufora.ugent.be
2) Kies op het beginscherm van Ufora in de rechterkolom voor “Inschrijven in cursus”.
3) Zoek naar “MSG Evidence Based Medicine deel 1 – DX00005”.
4) Bekijk het lesmateriaal via “Inhoud” (bovenaan blauwe balk).
Werkwijze bij de volgende inlog op de site:
1) Ga naar https://ufora.ugent.be/d2l/home/68490
2) Bekijk het lesmateriaal via “Inhoud” (bovenaan blauwe balk).
Oefening 2
Evidence Based Oplossen van een klinisch probleem door gebruik te maken van een beschikbare systematic review
Einddoel
de ASO kan zelfstandig tot een evidence based besluit komen voor een bepaalde klinische vraagstelling.
Methode
kritische analyse volgens een welbepaald sjabloon van een systematic review over een welbepaald klinische vraagstelling naar aanleiding van een klinisch probleem
- Behandelingsprobleem
- Diagnostisch probleem (cave: deze zijn conceptueel duidelijk veel moeilijker!)
Eindproduct
Word document met als inhoud:
- Beschrijving klinische casus die aanleiding is voor de vraagstelling (max 150- 200 woorden)
- Korte beschrijving en kadrering vraagstelling en problematiek (max 300-400 woorden)
- Geargumenteerde PICO vraag (sjabloon via Ufora-site “MSG Evidence Based Medicine deel 1″*)
- Geargumenteerde AMSTAR2 analyse (sjabloon via Ufora-site “MSG Evidence Based Medicine deel 1”)
- Geargumenteerde sjabloon klinische relevantie (sjabloon via Ufora-site “MSG Evidence Based Medicine deel 1”)
- Conclusie en besluitvorming (max 500 woorden)
Oefening
- Definieer een klinische vraagstelling op basis van een casus.
- Zet de vraag om in een PICO(M) formaat (zie sjabloon via Ufora-site “MSG Evidence Based Medicine deel 1”).
- Bespreek/overleg met de EBM verantwoordelijke voor oefening 2 of de PICO vraag:
- OK is,
- haalbaar/realistisch is,
- relevant is.
- Search strategy: Vertrek van een bestaande systematic review rond je probleem
- zoek eerst via Cochrane,
- daarna via Pubmed,
- update zoekstrategie tot op vandaag, waarbij je de zoekstrategie van de SR mag gebruiken.
- Evalueer de kwaliteit van de systematic review op zich (gebruik Amstar2, zie sjabloon via Ufora-site “MSG Evidence Based Medicine deel 1”).
- Evalueer de klinische relevantie van de bevindingen voor jouw patiënt(enpopulatie)(zie sjabloon via Ufora-site “MSG Evidence Based Medicine deel 1”).
- Schrijf een samenvatting van je bevindingen en bezorg deze via Medbook aan de EBM verantwoordelijke voor oefening 2.
- Bijkomende literatuur is te vinden op Ufora-site “MSG Evidence Based Medicine deel 1”.
- Een videoles met achtergrondinformatie is beschikbaar op Ufora.
* Op volgende manier kan je deze vinden:
Let op: De lessen staan niet op de afstudeerrichtingsspecifieke Ufora-site maar op de overkoepelende Ufora-site “MSG Evidence Based Medicine deel 1 – DX00005”.
Werkwijze bij de eerste keer inlog op de site:
• Ga naar Ufora.UGent.be
• Kies op het beginscherm van Ufora in de rechterkolom voor “Inschrijven in cursus”.
• Zoek naar “MSG Evidence Based Medicine deel 1 – DX00005”.
• Bekijk het lesmateriaal via “Inhoud” (bovenaan blauwe balk).
Werkwijze bij de volgende inlog op de site:
• Ga naar https://ufora.ugent.be/d2l/home/68490
• Bekijk het lesmateriaal via “Inhoud” (bovenaan blauwe balk).
Oefening
- Stel PICO op (mag dezelfde zijn als voor oefening 1).
- Selecteer een recente meta-analyse over het onderwerp.
- Ga na of er na publicatie van de meta-analyse nog bijkomende trials zijn verschenen (Cochrane database, Embase, WoS, Pubmed) en voeg die toe.
- Beoordeel kwaliteit van de meta-analyse: ROBIS tool (https://www.bristol.ac.uk/population-health-sciences/projects/robis/)
- Lees begeleidende informatie en instructies
- Vul Word-template in
- Kies en beoordeel één individuele studie op kwaliteit:
- Voor RCT: lees achtergrondinfo over de Cochrane RoB tool en beoordeel risk of bias in 7 domeinen (zie Tabel 2, BMI 2011 paper)
- Indien geen RCT’s beschikbaar over het onderwerp: gebruik ROBINS-I tool
- Vul het Word sjabloon in (EBM checklist)
- Evalueer evidentie en formuleer besluit met betrekking tot relevantie voor de (eigen) klinische praktijk. Bezorg dit besluit, het ROBIS sjabloon en de EBM checklist via mail aan prof. Wim Ceelen (Wim.Ceelen@UGent.be).
- Taal: Engels (bij voorkeur) of Nederlands.
Bijlagen:
• EBM expert 2019: pdf van de lesinhoud (pptx)
• EBM checklist (Word)
• Cochrane tool
• ROBINS-I BMJ 2016: achtergrondpaper over ROBINS-I tool (evaluatie niet gerandomizeerde studies)
• ROBINS-I detailed guidance: uitleg over gebruik ROBINS-I tool
• ROBINS-I tool template
• ROBIS pdf: achtergrondpaper over ROBIS tool (evaluatie van meta-analyse)
• ROBIS guidance: uitleg over gebruik van ROBIS tool
• ROBIS-tool: de tool zelf (pdf) ROBIS-tool: de tool zelf (Word)
Oefening 1 wordt opgevolgd door Dr. Heidi Buysse.
Oefening 2 wordt afstudeerrichtingsspecifiek geïnitieerd en opgevolgd. Neem hiervoor contact op met de verantwoordelijke lesgever of de verantwoordelijke op de werkvloer.
Beide oefeningen moeten opgeladen worden in Medbook én via mail doorgestuurd worden naar de verantwoordelijke titularis uiterlijk op 15 mei (eerste zittijd) of op 1 september (tweede zittijd) (voor de niet-snijdende disciplines: Wim.Vanbiesen@UGent.be en voor de snijdende disciplines: Wim.Ceelen@UGent.be).
De eindevaluatie van de oefening gebeurt door de titularis die een Pass of Fail zal toedienen.