Missie vaardighedenonderwijs
Het vaardighedenonderwijs beoogt alle ASO’s de benodigde vaardigheden als toekomstig arts-specialist gestructureerd aan te leren. Er wordt gestreefd naar het beheersen van de kernvaardigheden ter voorbereiding op de verdere toepassing en vervolmaking in de complexe, reële praktijk (cfr. Probleemoplossend vermogen…, deel1/deel2).
Definitie vaardighedenonderwijs
Vaardighedenonderwijs omvat het aanleren en oefenen van technische, niet-technische, sociale en multidisciplinaire vaardigheden in een veilige leeromgeving, liefst weg van de patiënt, en waarbij feedback door een ervaren opleider cruciaal is. De kerngedachten in deze definitie zijn patiëntsparend, student-gecentreerd en competentiegericht.
Vormen van vaardighedenonderwijs
In het vaardighedenonderwijs staat niet de techniek centraal, maar is er aandacht voor het geheel van vaardigheden in het geheel van het leerproces. Afhankelijk van de discipline-specifieke eindcompetenties is de input vanuit elke afstudeerrichting verschillend. Elke ASO kan de lessen op UFORA volgen als deel van het vaardighedenonderwijs via de cursussite “MSG Vaardigheden – DX000100”
Het Institute for Training and Clinical Innovative Technologies (ITCIT) vormt een overkoepelend platform waar de verschillende vaardigheidstrainingen vanuit bestaande opleidings- en onderzoeksgroepen in kaart gebracht worden.